Πλακογιαννάκης Γεώργιος Καρδιολόγος

Πρόληψη Καρδιακών Νοσημάτων

Μπορείτε να αποτρέψετε τις καρδιακές παθήσεις, ακολουθώντας ένα υγιεινό τρόπο ζωής . Εδώ θα βρείτε πέντε στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν να προστατέψετε την καρδιά σας.

Τα καρδιακά νοσήματα μπορεί να είναι η κύρια αιτία θανάτου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να το αποδεχτείτε μοιρολατρικά.
Σίγουρα δεν μπορείτε να αλλάξετε κάποιους παράγοντες κινδύνου - όπως το οικογενειακό ιστορικό, το φύλο ή την ηλικία σας – όμως υπάρχουν μερικά βασικά βήματα πρόληψης των καρδιακών νοσημάτων που μπορείτε να κάνετε.

Μπορείτε να αποφύγετε καρδιολογικά προβλήματα στο μέλλον με την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής σήμερα. Εδώ είναι πέντε συμβουλές για την πρόληψη των ασθενειών της καρδιάς για να ξεκινήσετε.

 
1. Μην καπνίζετε

Το κάπνισμα είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιακής νόσου. Τα χημικά του καπνού μπορεί να βλάψουν την καρδιά σας και τα αιμοφόρα αγγεία, με αποτέλεσμα την στένωση των αρτηριών ( αθηροσκλήρωση). Η αθηροσκλήρωση μπορεί τελικά να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή . Όταν πρόκειται για την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων, το κάπνισμα ακόμη και ενός μικρού αριθμού τσιγάρων δεν είναι ασφαλής. Τα τσιγάρα χαμηλής περιεκτικότητας σε πίσσα και τα τσιγάρα χαμηλής περιεκτικότητας σε νικοτίνη είναι επίσης επικίνδυνα, όπως είναι και το παθητικό κάπνισμα.

Επιπλέον, η νικοτίνη του τσιγάρου κάνει την καρδιά σας να εργαστεί σκληρότερα λόγο της στένωσης των αιμοφόρων αγγείων και την αύξηση του καρδιακού ρυθμού και της αρτηριακής πίεσης . Το μονοξείδιο του άνθρακα στον καπνό των τσιγάρων αντικαθιστά ορισμένο από το οξυγόνο στο αίμα σας . Αυτό αυξάνει την πίεση του αίματος σας, αναγκάζοντας την καρδιά σας να εργαστεί σκληρότερα για να σας παρέχει αρκετό οξυγόνο.

Οι γυναίκες που καπνίζουν και παίρνουν αντισυλληπτικά χάπια έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να υποστούν καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο από ό, τι εκείνες που δεν το κάνουν. Ο κίνδυνος αυξάνεται με την ηλικία , ιδιαίτερα σε γυναίκες ηλικίας άνω των 35 .

Τα καλά νέα όμως είναι ότι όταν σταματήσουν το κάπνισμα , ο κίνδυνος καρδιακής νόσου μειώνεται δραματικά μέσα σε μόλις ένα χρόνο. Και δεν έχει σημασία το για πόσο μεγάλο διάστημα ή πόσα τσιγάρα καπνίζατε.

2. Άσκηση για 30 λεπτά τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας

Η καθημερινή άσκηση μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο των θανατηφόρων καρδιακών παθήσεων . Και όταν συνδυάσετε τη σωματική δραστηριότητα με άλλα μέτρα υγιεινού τρόπου ζωής , όπως η διατήρηση χαμηλού βάρους , το αποτέλεσμα είναι ακόμα μεγαλύτερο .

Η σωματική άσκηση σας βοηθά να ελέγχετε το βάρος σας και να μειώσετε τις πιθανότητες να αναπτυχθούν άλλες συνθήκες που μπορεί να καταπονήσουν την καρδιά σας , όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, υψηλή χοληστερόλη και ο διαβήτης . Μειώνει επίσης το στρες , το οποίο μπορεί να είναι ένας παράγοντας ανάπτυξης καρδιακής νόσου.

Προσπαθήστε να ασκήστε τουλάχιστον 30 έως 60 λεπτά με μέτριας έντασης σωματική δραστηριότητα τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας. Ωστόσο, ακόμη και αν δεν μπορείτε να «βγάλετε» ένα πρόγραμμα άσκησης μεγάλης διάρκειας, προσπαθήστε το έστω κι αν ασκηθείτε μόνο 10 λεπτά.

Και να θυμάστε ότι οι καθημερινές δραστηριότητες όπως η κηπουρική, η καθαριότητα του σπιτιού, το περπάτημα είναι ευεργετικά για την καρδιά σας .

3. Υγιεινή διατροφή για μια υγιή καρδιά

Καταναλώστε τροφές χαμηλές σε λιπαρά, χοληστερόλη και αλάτι .
Μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως αλλά και χαμηλή σε λιπαρά γαλακτοκομικών προϊόντων μπορεί να βοηθήσει στην προστασία της καρδιάς σας . Τα όσπρια και άλλες τροφές χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά και ταυτόχρονα πηγές φυτικών πρωτεϊνών όπως και ορισμένα είδη ψαριών μπορεί επίσης να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων .

Ο περιορισμός ορισμένων λιπαρών είναι επίσης σημαντικός. Από τους τύπους λίπους - κορεσμένα , πολυακόρεστα , μονοακόρεστα και τρανς λιπαρά –τα κορεσμένα και τρανς λιπαρά αυξάνουν τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου με την αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα .

Οι κύριες πηγές κορεσμένου λίπους είναι :

  • Το κόκκινο κρέας
  • γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Καρύδα και φοινικέλαιο

Πηγές τρανς λιπαρών είναι :

  • Τρόφιμα τηγανισμένα σε υψηλές θερμοκρασίες (fast foods)
  • Αρτοσκευάσματα
  • Συσκευασμένα τρόφιμα σνακ
  • Μαργαρίνη
  • Κράκερς

Κοιτάξτε την ετικέτα για τον όρο «μερικώς υδρογονωμένα» για να αποφύγετε τα τρανς λιπαρά .

Μια σωστή δίαιτα για μια υγιή καρδιά δεν σημαίνει αναγκαστικά μείωση της τροφής. Οι περισσότεροι άνθρωποι θα πρέπει να προσθέσουν περισσότερα φρούτα και λαχανικά στη διατροφή τους - με στόχο πέντε έως 10 μερίδες την ημέρα . Η κατανάλωση πολλών φρούτων και λαχανικών μπορεί όχι μόνο να βοηθήσει στην πρόληψη των καρδιακών παθήσεων , αλλά μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη του καρκίνου .

Τα ωμέγα - 3 λιπαρά οξέα, τα πολυακόρεστα λιπαρά , μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής, προστατεύουν από τις καρδιακές αρρυθμίες και μείωση της αρτηριακής πίεσης . Μερικά ψάρια , όπως ο σολομός και το σκουμπρί , είναι μια καλή φυσική πηγή των ωμέγα -3 λιπαρών οξέων . Ωμέγα -3 λιπαρά οξέα είναι παρόντα σε μικρότερες ποσότητες στο λινέλαιο, καρυδέλαιο, σογιέλαιο, και μπορούν επίσης να βρεθούν σε συμπληρώματα διατροφής .

Ακλουθώντας μια δίαιτα για υγιή καρδιά σημαίνει επίσης την κατανάλωση αλκοόλ με μέτρο - όχι περισσότερα από δύο ποτά την ημέρα για τους άνδρες , και ένα την ημέρα για τις γυναίκες . Σε αυτό το μέτριο επίπεδο , το αλκοόλ μπορεί να έχει μια προστατευτική επίδραση στην καρδιά σας . Περισσότερο αλκοόλ όμως ενέχει κινδύνους για την υγεία σας.

4. Διατηρήστε ένα υγιές βάρος

Το βάρος που παίρνετε κατά την ενήλικη ζωή σας είναι ως επί το πλείστον λίπος και όχι μυς.
Αυτό το υπερβολικό βάρος μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις που αυξάνουν τις πιθανότητες για καρδιακή νόσο - υψηλή αρτηριακή πίεση, υψηλή χοληστερόλη και διαβήτη .

Ένας τρόπος για να δείτε αν έχετε ιδανικό βάρος είναι να υπολογίσετε το δείκτη μάζας σώματος ( ΔΜΣ ), ο οποίος χρησιμοποιεί το ύψος και το βάρος σας για να καθορίσει αν έχετε ένα υγιές ή ανθυγιεινό ποσοστό σωματικού λίπους . Οι αριθμοί ΔΜΣ 25 και άνω που συνδέονται με υψηλότερα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα , υψηλότερη αρτηριακή πίεση και αυξημένο κίνδυνο καρδιακής νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου .

Ο ΔΜΣ είναι ένας καλός , αλλά μη ακριβής δείκτης . Η μυϊκή μάζα ζυγίζει περισσότερο από το λίπος , για παράδειγμα , και οι γυναίκες και οι άνδρες που είναι πολύ μυώδης και με καλή φυσική κατάσταση μπορεί να έχουν υψηλό ΔΜΣ χωρίς πρόσθετους κινδύνους για την υγεία . Εξαιτίας αυτού του γεγονότος , η περίμετρος της μέσης είναι επίσης ένα χρήσιμο εργαλείο για να μετρήσει πόσο κοιλιακό λίπος έχετε :

Οι άνδρες θεωρούνται υπέρβαροι εάν η περίμετρος της μέσης τους είναι μεγαλύτερη από 101 εκατοστά
Οι γυναίκες είναι υπέρβαρες εάν η περίμετρος της μέσης τους είναι μεγαλύτερη από 89 εκατοστά

Ακόμη και μια μικρή απώλεια βάρους μπορεί να είναι ευεργετική . Η μείωση του βάρους σας με μόλις 10 % μπορεί να μειώσει την αρτηριακή σας πίεση , το επίπεδο της χοληστερόλης στο αίμα σας και να μειώσει τον κίνδυνο του διαβήτη .

5. Κάντε τακτικά εξετάσεις

Η υψηλή αρτηριακή πίεση και η υψηλή χοληστερόλη μπορεί να βλάψουν την καρδιά σας και τα αιμοφόρα αγγεία . Αλλά χωρίς εξετάσεις, τότε μάλλον δεν θα ξέρετε αν έχετε τις προϋποθέσεις αυτές . Κάντε τακτικό έλεγχο έτσι ώστε σε περίπτωση ανεβασμένης αρτηριακής πίεσης ή (και) της χοληστερόλης να λάβετε τα αναγκαία μέτρα πάντα σε συνεννόηση με τον γιατρό σας .

Αρτηριακή πίεση. Τακτικές εξετάσεις αρτηριακής πίεσης πρέπει να αρχίζουν από την παιδική ηλικία . Οι ενήλικες θα πρέπει να ελέγχουν την αρτηριακή τους πίεση τουλάχιστον κάθε δύο χρόνια. Μπορεί να χρειαστεί πιο συχνός έλεγχος αν οι εξετάσεις δεν είναι ιδανικές ή αν έχετε άλλους παράγοντες κινδύνου για καρδιακή νόσο . Βέλτιστη αρτηριακή πίεση είναι μικρότερη από 120/80 χιλιοστά στήλης υδραργύρου .

Επίπεδα χοληστερόλης. Οι ενήλικες θα πρέπει να ελέγχουν τη χοληστερόλη τους τουλάχιστον μία φορά ανά πενταετία από την ηλικία των 20. Μπορεί να χρειαστεί να κάνετε συχνότερη εξέταση αν έχετε υψηλό επίπεδο χοληστερόλης ή αν έχετε άλλους παράγοντες κινδύνου για καρδιακή νόσο . Μερικά παιδιά μπορεί να χρειαστεί να κάνουν εξέταση χοληστερόλης εάν έχουν ισχυρό οικογενειακό ιστορικό καρδιακής νόσου .

Διαβήτης. Επειδή ο διαβήτης είναι παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιακής νόσου, μπορεί να θέλετε να εξετάσετε το ενδεχόμενο ύπαρξης διαβήτη . Συζητήστε με το γιατρό σας σχετικά με το πότε θα πρέπει να έχετε μια εξέταση σακχάρου αίματος για να ελέγξετε τον διαβήτη. Ανάλογα με τους παράγοντες κινδύνου , όπως η παχυσαρκία ή οικογενειακό ιστορικό διαβήτη , ο γιατρός σας μπορεί να συστήσει πρώτη δοκιμή σας για διαβήτη κάποια στιγμή μεταξύ των ηλικιών 30 και 45 , και στη συνέχεια ο επανέλεγχος κάθε τρία έως πέντε έτη .

Διαβάστηκε 2719 φορές

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Πλακογιαννάκης Γεώργιος

Καρδιολόγος Βιογραφικό

Google

E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Τι είναι η χοληστερίνη; »

Ιατρείο Κολωνακίου

Μασσαλίας 16 & Σόλωνος – Κολωνάκι.

Ωράριο: από Δευ. έως Παρ. 17:30 – 22:00

  • Τηλέφωνο: 210 3613454
  • Κινητό: 6944 296576

Επικοινωνία - Χάρτης

Ιατρείο Αλίμου

Λεωφόρος Ιωνίας 42 Άλινος.

Ωράριο: από Δευ. έως Παρ. 09:00 – 13:00

  • Τηλέφωνο: 213 0332264
  • Κινητό: 6944 296576

Επικοινωνία - Χάρτης

ΠΩΣ ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΕΙΤΕ

icon-search Μεγέθυνση Χάρτη